27 lipca, 2023
brama garażowa
Najlepsze bramy garażowe to te, które prezentują się najbardziej efektownie, są najtrwalsze i zapewniają domowi prestiż? W pewnym sensie tak, ale istotne jest jeszcze wiele innych czynników, takich jak m.in. izolacyjność termiczna oraz akustyczna. W tym tekście skupimy się na równie ważnej kwestii – mechanizmach obsługi. Nie będziemy jednak ustalać, czy warto zdecydować się na montaż bramy garażowej z napędem. Wśród ekspertów panuje tutaj konsensus – warto. Dlatego skupimy się na tym, dlaczego konkretnie jest to takie dla fachowców oczywiste i dlaczego nie powinno powodować dylematów także dla nas.
Bramy garażowe najłatwiej podzielić w oparciu o to, jak się otwierają. Stworzyć można wiele podziałów szczegółowych. Dla potrzeb tekstu wyróżnijmy 4 rodzaje bram:
Pierwsze z nich to klasyczne bramy-drzwi. Można je zamontować niemal wszędzie, mają znikome wymagania co do otworu garażu, ale są też najmniej wygodne. Cechują je słabe parametry termiczne i wymagają bardzo dużo wolnego miejsca dla otwierających się skrzydeł.
Podobnie wygląda sytuacja z bramami uchylnymi. Podnosimy je do góry i chowamy pod sufitem, ale wymach drzwi wciąż wymaga sporo miejsca. Ich parametry termiczne czy akustyczne również nie są najlepsze. Wadą tych dwóch bram jest też to, że musimy obsługiwać je ręcznie.
Bramy rolowane i segmentowe mogą zostać wyposażone w napędy do bram. W przypadku bram rolowanych mamy do czynienia de facto z nieco zmodyfikowanymi roletami. Są one umiarkowanie trwałe i nie imponują parametrami. Pod każdym względem najlepsza jest garażowa brama segmentowa z napędem.
Wszystkie bramy garażowe z napędem, a przynajmniej bramy segmentowe przeznaczone do domów prywatnych, mogą być też bramami bez napędu, co jest jednak zdecydowanie niepolecane. Brak napędu to przede wszystkim konieczność ręcznego nimi operowania, a to nie tylko niewygoda związana z wychodzeniem z samochodu i wykonywaniem pracy fizycznej, nierzadko w niesprzyjających warunkach.
Typy otwierania bram garażowych oparte o siłę mięśni nie posiadają mechanizmów automatycznej ochrony użytkownika. Opadająca brama ręczna zwyczajnie spada i jeśli jej nie złapiemy, może wyrządzić szkody lub nawet kogoś skrzywdzić. Automatyczna brama garażowa pozostaje z daleka od użytkownika, więc np. nie ma ryzyka włożenia palców między segmenty składającej się bramy segmentowej.
Brama garażowa z napędem elektrycznym zajmuje minimum miejsca, nie wymaga wysiłku, a do tego jest to najcieplejsza i obiektywnie najładniejsza ze wszystkich bram ze względu na zróżnicowane możliwości wykończenia jej paneli. Można tu zastosować nawet przeszklenia i drewnopodobne faktury, co pozwala ją łatwo dopasować do innych elementów domu. Eko-Okna posiadają nawet specjalne propozycje All-in-One, w których znajdują się spójne stylistycznie:
i oczywiście segmentowe bramy garażowe.
Sposób, w jaki działa mechanizm elektryczny do bram garażowych, jest bardzo prosty. W przypadku bramy rolowanej jej zwijanie odbywa się analogicznie do zwijania rolety. Napęd w bramie garażowej segmentowej podciąga segmenty za pomocą specjalnych linek i pozwala im w kontrolowany sposób opadać.
Wbrew pozorom, wcale nie trzeba tutaj dużej energii, ponieważ silnik elektryczny do bramy musi sobie radzić tylko z bezwładnością płaszcza. Ręczne otwieranie bramy uczy nas, że jest to wysiłek istotny, ale wcale nie aż taki wielki.
Możliwe jest to dzięki specjalnemu systemowi sprężyn naciągowych lub, częściej, skrętnych. Ich sprężystość równoważy ciężar płaszcza. Nie należy się bać ich zerwania, ponieważ:
Jak już ustaliliśmy, samodzielne otwieranie bramy garażowej sprawia, że musimy uważnie pilnować poruszającego się płaszcza czy skrzydła. Bramy z napędem są zazwyczaj w standardzie wyposażone jeśli nie w fotokomórki, to przynajmniej w zabezpieczenia amperometryczne. Zatrzymują kontrolowany ruch bramy, jeśli wykryją jakąkolwiek przeszkodę.
Od kiedy w sprzedaży pojawił się system INFINITI ZERO, wymiary i otwór bramy garażowej przestały być ograniczeniem dla inwestorów. Dalej oczywiście nie stworzymy bram ogromnych ani bardzo małych, ale sam brak nadproża nie musi już oznaczać, że segmentowa brama garażowa w danym miejscu się nie pojawi.
Nadproże jest istotne ze względu na to, że gdzieś musi się pomieścić system podwieszenia bramy i jej napęd. Pewnym wyjściem jest chowanie płaszcza nie pod sufitem, ale równolegle do ściany. Jest to jednak rozwiązanie marnujące istotną część przestrzeni garażu i powodujące potencjalne niebezpieczeństwo dla jego użytkowników. Łatwo też uszkodzić tak zlokalizowany mechanizm, przez co wielu producentów w ogóle z niego rezygnuje.
Z systemem renowacyjnym INFINITI ZERO nadproże można stworzyć z elementów montażowych. Co więcej, wstępne złożenie niektórych części bramy i naciągniecie sprężyn sprawia, że znakomitą większość prac przy instalacji bramy segmentowej może wykonać jedna osoba. Pomoc drugiego montażysty przydaje się w zasadzie tylko na jednym etapie.
Podwieszenie to zwyczajowe określenie dla systemu równoważącego ciężar płaszcza bramy segmentowej, tak żeby obsługa bramy była łatwiejsza niezależnie od tego, czy zostanie zastosowana automatyka do bram, czy używać będziemy wyłącznie siły własnych mięśni.
Wspominaliśmy już, że robi się to za pomocą sprężyn. W praktyce mamy trzy rozwiązania:
W systemie F pojawiają się sprężyny skrętne montowane z przodu. Jest to opcja najefektywniejsza, która pozwala na tworzenie największych bram. Wymaga jednak sporo miejsca w nadprożu, przez co nie nadaje się do użycia z systemami renowacyjnymi. Garaż musi być dla niej odpowiedni.
Systemy R i X pozwalają na zrównoważenie odpowiednio mniejszych bram. W pierwszym z nich wciąż mamy sprężyny skrętne, ale umieszczone z tyłu. Sprężyny naciągowe systemu X są najmniej efektywne, ale za to są bardzo uniwersalne i nie wymagają specjalnych warunków w garażu.
Montaż napędów do bram zalecany jest praktycznie zawsze. Jest to standard rynkowy i nie ma dobrych argumentów przemawiających za rezygnacją z takiego rozwiązania. Tym bardziej, że automatyka do bram, dzięki rozwojowi technologicznemu, jest obecnie wszechstronna i trwała.
Co ciekawe, w kłopocie nie będziemy nawet wtedy, kiedy zasilanie w bramie garażowej zaniknie w wyniku przerwy w dostawach prądu. Przezorni domownicy mogą wyposażyć się w baterie awaryjne, które pozwolą na wykonanie kilku cykli otwierania i zamykania bez prądu w gniazdku.
Nie o tym jednak myślimy, kiedy tematem jest obsługa napędu bramy. Znacznie bardziej ekscytujące są piloty i systemy smart.
Jeśli chodzi o piloty, mogą przyjmować bardzo różną postać. Mogą to być rozwiązania:
Najprostsza opcja to kluczyk, który przekręcamy w gniazdku, by brama się opuściła lub podniosła. To jednak przeżytek. Najczęściej będziemy mieli przycisk na ścianie lub małego pilota przy kluczach, które wyślą sygnał radiowy do napędu bramy.
Najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania wysyłają polecania i odbierają informację zwrotną o ich wykonaniu. W ten sposób działają tzw. urządzenia dwukierunkowe, np. te działające w technologii io® od Somfy, jednego z liderów rynku napędów do bram. Taki pilot może przyjąć postać aplikacji na telefonie i być częścią kompleksowego rozwiązania smart home. Czy na pewno zamknęliśmy bramę? Czy ktoś niepowołany ją otworzył? Tego wszystkiego dowiemy się z telefonu.
Używanie bram garażowych z napędem, zwłaszcza bram segmentowych INFINITI lub podobnych, jest rozwiązaniem optymalnym pod każdym względem. Bramy z napędami posiadają najlepsze parametry użytkowe, prezentują się najlepiej i są najwygodniejsze w użyciu. Zapewniają też bezpieczeństwo i mogą być obsługiwane przez każdego. Zwłaszcza w połączeniu z nowoczesnymi sposobami sterowania radiowego, w tym z systemami smart home.
Infolinia: 801 23 27 28 Opłata za połączenie zgodna z cennikiem operatora.
Eko-Okna S.A.
Kornice, ul. Spacerowa 4
47-480 Pietrowice Wielkie
NIP: 6391813241
KRS: 0000586067
Olszyny 9
44-373 Wodzisław Śląski
Naftowa 23
47-225 Kędzierzyn-Koźle