23 maja, 2022

Pakiet dwuszybowy – gdzie znajdzie zastosowanie?

Okna

Od lat, ze względu na dobre parametry termoizolacyjności i akustyki, standardem w domach prywatnych oraz inwestycjach deweloperskich są okna trzyszybowe. Jednak podstawowy produkt stanowi szyba zespolona jednokomorowa, złożona z dwóch tafli szkła. Gdzie znajdzie zastosowanie pakiet dwuszybowy?

Pakiet dwuszybowy
Pakiet dwuszybowy

Pakiet dwuszybowy – charakterystyka

Pakiet dwuszybowy to baza systemów okienno-drzwiowych. Przeszklenia z jednej tafli stosujemy we wnętrzach np. w charakterze ścianek działowych czy drzwiach do pomieszczeń. Dwie tafle z ramką dystansową, która stanowi główny element zespolenia, zapewniają już pewien stopień termoizolacyjności. W powstałej między szybami przestrzeni znajduje się głównie argon (w 90%), który pełni rolę izolatora i dodatkowo obniża współczynnik przenikania ciepła. Podstawowe zestawienie ma grubość 24 mm – elementy składowe posiadają kolejno grubości: 4 mm (szkło), 16 mm (ramka dystansowa), 4 mm (szkło) i tworząc tzw. pakiet 4/16/4.

Gdzie zamontować okna dwuszybowe?



Okna z pakietem dwuszybowym cieszą się zainteresowaniem w rejonach świata, w których zimy nie są bardzo mroźne, więc właściciele nie narażają się na duże straty ciepła i związane z tym wysokie koszty eksploatacji. Możemy je zastosować także w przypadku pomieszczeń nieogrzewanych, np. w budynkach gospodarczych, garażach czy innych obiektach słabo ocieplonych i takich, które nie wymagają wysokiej termiki. Wówczas pakiet dwuszybowy będzie rozwiązaniem ekonomicznym, dostosowanym do potrzeb danej powierzchni. Z drugiej strony, w przypadku budownictwa mieszkalnego, same wymogi techniczne ograniczają nas w wyborze stolarki okiennej.

Pakiet dwuszybowy a wymogi techniczne dla nowych inwestycji



Od 2021 r. kraje unijne muszą stosować wymogi dotyczące termoizolacyjności stolarki okiennej. Zgodnie z przepisami okna w nowych inwestycjach muszą posiadać bardzo dobrą izolację termiczną, którą wyznacza wartość współczynnika Uw (przenikania ciepła okna). Nie może on przekraczać 0,9 W/m²*K w przypadku stolarki w elewacji. Podczas gdy okna połaciowe mogą posiadać nieco wyższy współczynnik – nieprzekraczający 1,1 W/m²*K, co wynika z ich niższej izolacyjności cieplnej. Wymagany standard energetyczny dla współczesnego budownictwa jest wysoki – inwestorzy mogą mu sprostać, wykorzystując w większym stopniu źródła odnawialne. Dyrektywa Europejska 2010/31/UE wyznacza go dla wszystkich inwestorów – deweloperów, projektantów, producentów oraz osób prywatnych, które planują budowę domu.

Stolarka dwuszybowa w budynkach starszych i gorzej ocieplonych



W przypadku domu energooszczędnego czy pasywnego pakiet dwuszybowy po prostu nie może zostać wykorzystany. W takich obiektach nowoczesna stolarka okienno-drzwiowa ma ogromne znaczenie dla utrzymania ciepła w domu i sprostania europejskim wymogom. Okna dwuszybowe nie mają tak dobrych parametrów, jak ich trzyszybowe odpowiedniki. Z drugiej strony starsze domy, gorzej zaizolowane, nawet w przypadku zespoleń z trzema taflami, nie pozwolą osiągnąć wysokiego komfortu cieplnego. Pakiet trzyszybowy nie zmniejszy zapotrzebowania energetycznego, jeśli ciepło ucieka przez ściany lub podłogi. Jeżeli więc wymieniamy okna w starym budownictwie, dobrej jakości okna dwuszybowe mogą okazać się wystarczającą inwestycją. Wspomniane wymagania techniczne nie dotyczą bowiem domów remontowanych.

Udostępnij

Zobacz również

Eko-Okna S.A.
Kornice, ul. Spacerowa 4
47-480 Pietrowice Wielkie
NIP: 6391813241, KRS: 0000586067

Nasza strona używa znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Informacja o przetwarzaniu danych osobowych